W roku szkolnym 2014/2015 pracowałam metodą projektu w
klasie III TIE. W klasie utworzyło się 6 grup projektowych. Uczniowie dobrali
się w grupy samodzielnie. Większość sama zaproponowała tematy prac, a ci uczniowie,
którzy nie mieli pomysłu poprosili mnie o pomoc. Wszystkie tematy musiały być
związane z matematyką.
Tematy projektów :
i EFEKT PRACY MŁODZIEŻY
Fraktale - Dawid, Artur, Bartek
Fraktale - Dawid, Artur, Bartek
Matematyka w sporcie – Weronika, Paweł, Artur, Bartek
Bryły platońskie – Agata, Ola, Patrycja, Patrycja, Kasia
Zastosowanie Twierdzenia Pitagorasa – Michał P. i Michał S.
Na początku naszej pracy utworzyłam grupę na portalu
społecznościowym składającą się ze wszystkich członków klasy, aby móc się
kontaktować z uczniami w celu ustalania zakresu pracy, ewentualnie terminów lub
po to, by uczniowie w każdej chwili mogli się zapytać o porady dotyczące
realizacji projektu.
Projekt ruszył w ostatnim tygodniu listopada. Zakończenie
zostało zaplanowane na połowę kwietnia. Przed rozpoczęciem prac – zapoznałam
uczniów w formie prezentacji multimedialnej z celami i formami pracy metodą
projektów.
Po utworzeniu się grup projektowych uczniowie mieli za
zadanie opracować Kartę z kryteriami zaliczenia udziału uczniów w realizowanym projekcie.
Ponieważ były z tym kłopoty zaproponowałam kartę wypracowaną w zeszłym
roku szkolnym. Karta została przyjęta przez całą klasę.
W dalszej kolejności uczniowie mieli za zadanie opracować Tabelę
dobrze wykonanego zadania i i zamieścić ją w na stronie grupy (klasy) –
koniec listopada 2014r.
Następnie uczniowie mieli zastanowić się nad podziałem
obowiązków w grupie i stworzeniem terminarza działań – Zakres i podział zadań oraz
harmonogram działań początek grudnia 2014r – również zamieszczony na
stronie.
Po przedyskutowaniu z uczniami czy wszystkie aspekty pracy
metodą projektu są zrozumiałe i ustalone uczniowie przystąpili do realizacji
swoich projektów. W czasie realizacji
projektów kilka razy prosiłam by uczniowie dokumentowali swoje prace oraz
prosiłam o napisanie sprawozdań ze spotkań grup. Również starałam się rozmawiać
z uczniami na jakim są etapie, czy nie potrzebują mojej pomocy.
W połowie kwietnia 2015r nastąpiła prezentacja projektów:
Fraktale, Odkrycia matematyczne, Symbole matematyczne
w postaci prezentacji multimedialnych
Matematyka w sporcie - film
Bryły platońskie, Zastosowanie Twierdzenia Pitagorasa prezentacja
multimedialna oraz modele i plakat.
Wszystkie projekty były bardzo ciekawie przedstawione.
Ocena prac projektowych nastąpiła po obejrzeniu wszystkich projektów.
Uczniowie musieli ocenić siebie oraz innych członków swojej grupy projektowej.
Dodatkowym kryterium była FORMA prezentacji oraz sposób przedstawienia czyli
ZAPREZENTOWANIA projektu. Zdecydowanym liderem w FORMIE był film Matematyka w sporcie – w kategorii PREZENTACJA – opowiedzenie i przedstawienie informacji o
Symbolach Matematycznych. Po ocenie
formalnej dla każdego ucznia, co zrobił dobrze co zrobił źle przyszedł czas na
ewaluację całej kilku miesięcznej pracy uczniów.
Wybrałam metodę dłoni oraz termometr uczuć oraz koło ewaluacji, dodatkowo na koniec uczniowie sporządzili listę rad dla przyszłych grup projektowych. Wszyscy szczerze opowiadali o tym co było dobrze zrobione a co wymaga poprawy. Ważne było też to, czego uczniowie się nauczyli w czasie pracy metodą projektu
- komunikowania się
- negocjowania,
- twórczego myślenia
- pracy w zespole
- rozwiązywania problemów
- korzystania z informacji
- podejmowania decyzji
- radzenia sobie w sytuacjach nowych i nietypowych
- prezentowania własnej pracy i obrona swojego zdania
Metoda dłoni - Poprosiłam uczestników o odrysowanie na kartce papieru własnej
dłoni. Na każdym z palców uczestnicy napisali jedną rzecz dotyczącą
ewaluowanego projektu:
·
co było najlepszą stroną –
na kciuku,
·
o czym opowiem znajomym – na
wskazującym,
·
co było najsłabszą stroną –
na środkowym,
·
co bym zmienił/a – na
serdecznym,
·
czego się nauczyłem/am (ew.
dowiedziałam/em, co było zaskakujące) – na małym.
Koło
ewaluacji - szybka metoda
służąca poznaniu ogólnej opinii dotyczącej różnych aspektów projektu.
Narysowałam na
tablicy koło, podzieliłam je dwoma przecinającymi się liniami na cztery równe
części. Każdą część podpisałam nazwą zagadnienia, które chciałam, żeby zostało
ocenione przez uczestników:
zdobyta wiedza,
praca grupowa, realizacja celów, satysfakcja z udziału. Zadaniem uczestników było
postawienie w każdej ćwiartce koła kropki oznaczającej ich ocenę danego
aspektu/zagadnienia. Im bliżej punktu przecięcia się linii – środka koła, tym
lepiej, im bliżej brzegów, a nawet poza kołem – tym gorzej.
Termometr - Prostą
metodą na „zmierzenie temperatury”
np. współpracy w grupie jest „Termometr”. Narysowałam termometr na tablicy i poprosiłam każdego ucznia o
zaznaczenie swoimi inicjałami na skali tak, by najlepiej pokazać odczucia
dotyczące pracy w grupie podczas całego projektu.
oraz mamy w planie na stronie szkoły. Chcemy również efekt kilkumiesięcznej pracy uczniów przedstawić Rodzicom podczas zebrania we wrześniu 2015r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz